APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ

APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ  to program profilaktyki uniwersalnej i promocji zdrowia realizowane w naszej placówce.

Gdy coś nam dolega sięgamy do apteczki pierwszej pomocy medycznej. A jak możemy pomóc sobie lub komuś, kto czuje się zraniony, czy przeżywa trudne momenty?

Podczas spotkań wspólnie z uczniami zastanawiamy się, co jest ważne dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania, dzieci tworzą i wyposażają swoje Apteczki. Uczymy dzieci optymizmu i radzenia sobie z przeciwnościami.

Program jest adresowany do dzieci w wieku 8-12 lat. Nauczyciele - realizatorzy prowadzą zajęcia omawiając następujące zagadnienia:

  1. Apteczka skarbów - jak leczyć rany duszy?
  2. Optymizm - myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
  3. Przyjaźń - okazuj miłość i przyjaźń!
  4. Kreatywność - ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
  5. Wytrwałość - nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
  6. Zdrowie fizyczne - dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
  7. Szczerość - nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
  8. Życzliwość - próbuj zrozumieć i wspierać innych!
  9. Wdzięczność - okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!
  10. Marzenia - wyznaczaj sobie cele i podążaj za marzeniami!

Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.

Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez budowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych.

Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.

Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie www.pozytywnaedukacja.pl

Apteczka [PDF]

Pomoc w trudnych sytuacjach

NUMERY TELEFONÓW, ADRESY STRON INTERNETOWYCH,

POD KTÓRYMI RODZICE I DZIECI MOGĄ UZYSKAĆ BEZPŁATNĄ POMOC

W TRUDNEJ SYTUACJI

800 100 100- TELEFON DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI: Bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla osób, które potrzebują wsparcia i informacji        w zakresie przeciwdziałania przemocy, a także pomocy psychologicznej dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności takie jak: agresja i przemoc w szkole, cyberprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystywanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, depresja, obniżony nastrój, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania. Linia czynna od poniedziałku-piątku      w godz. : 12.00-15.00

Więcej informacji na stronie: https://800100100.pl/

116 111- TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY: Bezpłatny i anonimowy telefon dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Dostępny 24 godziny na dobę.

Więcej informacji na stronie: https://116111.pl/

800 12 12 12- DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA: Całodobowa linia interwencyjna dla dzieci i młodzieży. Osoby dorosłe mogą zgłaszać problemy dzieci lub rażące zaniedbania od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.15-20.00

https://brpd.gov.pl/telefon-zaufania

801 889 880 TELEFON ZAUFANIA- UZALEŻNIENIA BEHAWIORALNE: telefon czynny codziennie od 17.00 do 22.00

UZALEŻNIENIA BEHAWIORALNE-PORADNIA ONLINE: można zadać pytanie psychologowi -specjaliście terapii uzależnień: poradnia@uzależnieniabehawioralne.pl

Można zadać również pytanie prawnikowi: prawnik@uzależnieniabehawioralne.pl

Strona internetowa: https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/poradnia-online/.

0 801 615 005 punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w internecie, szczególnie związanych z wykorzystywaniem dzieci. Nielegalne treści można przekazać za pomocą infolinii lub e-maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

     

 

 

BEZPIECZEŃSTWO W SIECI - PRZYDATNE STRONY:

601 175 165- TELEFON  ZAUFANIA  W  GMINIE  ŚWIĄTNIKI  GÓRNE Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców naszej gminy, szczególnie w trudnej sytuacji z jaką przyszło się zmierzyć w czasach pandemii, która to niejednokrotnie generuje napięcia psychiczne i wywołuje konflikty, od dnia 15 marca 2021 roku w Gminie Świątniki Górne został uruchomiony telefon zaufania. Dyżurujący pod telefonem uruchomią proces wsparcia osób, które mogą mieć ograniczone możliwości (zewnętrzne lub wewnętrzne) rozwiązania własnych problemów oraz w razie potrzeby wskażą drogi do uzyskania dalszej pomocy w specjalistycznych placówkach. Konsultanci odpowiedzą na pytania, doradzą co można zrobić w danej sytuacji, zapewniając anonimowość.

 

800 800 605 - CAŁODOBOWA, BEZPŁATNA, OGÓLNOPOLSKA INFOLINIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY, RODZICÓW I OPIEKUNÓW ORAZ NAUCZYCIELI

Od 6 września 2021r. działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy mogą uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

Szczegółowe informacje : https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/800-800-605---ruszyla-calodobowa-bezplatna-infolinia-dla-dzieci-mlodziezy-rodzicow-i-pedagogow-pomagamy

Kuratorium Oświaty w Krakowie zachęca także do skorzystania z kontaktu mailowego:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

INSTYTUCJE – BEZPŁATNA  POMOC  DLA   MIESZKAŃCÓW  MIASTA  I  GMINY             ŚWIĄTNIKI GÓRNE:

(Aktualizacja  rok szk. 2021/2022)

 

  • PEŁNOMOCNIK BURMISTRZA DS. PROFILAKTYKI I UZALEŻNIEŃ oraz GMINNA KOMISJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH 

w Świątnikach Górnych

 

Ul. Bruchnalskiego 36, 32- 040 Świątniki Górne

Tel.: 12 256-50 08

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  Godziny pracy Pełnomocnika Burmistrza ds. profilaktyki i uzależnień:

Poniedziałek: 8.00-15.00

      Środa: 8.00- 15.00    

      Piątek: 8.00- 14.00

 

  • PUNKT KONSULTACYJNY ( dla osób doświadczających przemocy, uzależnionych i współuzależnionych)

     w Świątnikach Górnych

 

Ul. Krakowska 1A, 32-040 Świątniki Górne

 

 

Osoby udzielające pomocy:

Pełnomocnik Burmistrza ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, psycholog, terapeuta uzależnień, terapeuta rodzinny, prawnik.

W Punkcie  Konsultacyjnym bezpłatną pomoc psychologiczną/ psychoterapeutyczną mogą uzyskać potrzebujący mieszkańcy gminy Świątniki Górne;

w tym celu należy skontaktować się z Pełnomocnikiem Burmistrza            ds. profilaktyki i uzależnień, który ustala termin wizyty u specjalisty   

( nr. tel. 12 256 50 08).  

 

  • GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ

           w Świątnikach Górnych

 

Ul. Krakowska 2, 32-040 Świątniki Górne

Tel.: 12 270 42 26  wew. 13 i 14

 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Godziny pracy:

                 Poniedziałek: 7.00- 17.00

Wtorek: 7.00- 15.00

 Środa: 7.00- 15.00

                    Czwartek: 7.00- 15.00

 Piątek: 7.00- 13.00

 Informacje  dotyczące   zadań,  funkcjonowania,  zakresu działalności  GOPSU:  

https://swiatnikigorne.naszops.pl/kontakt

 

  • KOMISARIAT POLICJI w  Świątnikach Górnych

 

  1. Królowej Jadwigi 12, 32- 040 Świątniki Górne

Tel.: 47 832 81 50

e- mail: 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

  • NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ w  Świątnikach Górnych

 

Ul. Krakowska 2, 32- 040 Świątniki Górne

Tel.: 12 282 40 32

 

 

  • SPECJALISTYCZNA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNA

W SKAWINIE

 

Ul. Tadeusza Kościuszki 10 , 32-050 Skawina

Tel.: 12 276 38 40

 

 Poradnia obejmuje opieką dzieci, młodzież i rodziców z terenu: miasta i gminy Skawina, miasta i gminy Świątniki Górne oraz gminy Mogilany w Powiecie Krakowskim.

Z pomocy Poradni mozna również korzystać w Punkcie WczesnejInterwencji

 i Profilaktyki we Wrząsowicach.

Adres siedziby we Wrząsowicach:
Punkt Wczesnej Interwencji i Psychoprofilaktyki
Specjalistycznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Skawinie
ul. Wrzosowa 7
32-040 Wrząsowice

Poradnia realizuje bezpłatną pomoc w następującym zakresie:

  • Pełna diagnostyka psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna,
  • Indywidualna i grupowa (za wyjątkiem okresu pandemii) terapia zaburzeń rozwoju psychomotorycznego i emocjonalnego
  • Pomoc psychologiczna w sytuacjach tragedii i kryzysów życiowych
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
  • Pomoc w wyborze trybu kształcenia i zawodu
  • Wsparcie dla rodziców w sytuacji kryzysów wychowawczych, uczestnictwo
  • w zajęciach psychoedukacyjnych i szkoleniowych w zależności od potrzeb

Pacjenci Poradni mają możliwość konsultacji u zatrudnionych lekarzy specjalistów:

  • Neurolog dziecięcy
  • Specjalista rehabilitacji medycznej
  • Laryngolog
  • Okulista
  • Psychiatra
  • Pediatra, pulmonolog

 

Pełna oferta i zakres działalności Poradni znajdziecie Państwo tutaj: http://poradnia.skawina.com.pl/


Porady, diagnoza i terapia są bezpłatne, nie są wymagane skierowania.

 

 

 

 

  • POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE W KRAKOWIE
  1. Słowackiego 20, 30-037 Kraków

tel. (12) 397-95-64

Szczegółowe  informacje : https://pcpr.powiat.krakow.pl/kontakt/

Instytucje udzielające pomocy osobom doświadczającym przemocy na terenie Powiatu Krakowskiego:

 

  1. Centrum Wspierania Rodzin przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Krakowie
  2. Słowackiego 20, 30-037 Kraków

tel. 12 634-42-66 wew. 412, 574, 570, 564

 

W ramach Centrum Wsparcia Rodzin pomocy udzielają:

psycholog, logopeda, mediator, pracownik socjalny, pedagog.

 

Szczegółowe informacje:  https://pcpr.powiat.krakow.pl/aktualnosci-2/

 

  1. Ośrodek Interwencji Kryzysowej
  2. Radziwiłłowska 8b, 31-026 Kraków

     Całodobowy numer interwencyjny: 12 421-92-82

     Sekretariat: 12 421 82 42

Formy specjalistycznej pomocy:

– psycholog, interwent kryzysowy – całodobowo

– prawnik – (informacja pod nr tel. 12 421-82-42)

– lekarz psychiatra – (informacja pod nr tel. 12 421-82-42)

– pomoc w formie schronienia – w uzasadnionych przypadkach do 3 miesięcy

 

Szczegółowe informacje: https://oik.krakow.pl/dyzury-telefoniczne

 

 

  • PORADNIA PSYCHOLOGICZNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY SKAWINA SZPITAL KLINICZNY IM. DR. J. BABIŃSKIEGO

W KRAKOWIE

Skawina ul. Energetyków 16

Ośrodek zlokalizowany jest w siedzibie Centrum Zdrowia Psychicznego w Skawinie przy ul. Energetyków 16KOTAS

Tel. 12 65 24 605, tel. kom. 573 915 459,

e-mail:   Adres poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Rejestracja  telefoniczna w godzinach:

 pon., śr. pt.: 7.00 – 12.00;

  1. 13.00-18.00 czw. : 7.00 – 15.30

Tel. 573 915 459

Godziny pracy Poradni:

 

Pon: 7.00 – 16.30

Wt: 7.00 – 20.30

Śr: 7.00 – 20.00

Czw: 7.00 – 20.00

Pt: 7.00 – 18.30

 

 

Zadania jednostki:

Ośrodek kieruje swoją ofertę do dzieci i młodzieży (do 21 roku życia – w przypadku kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej), ich rodziców i opiekunów oraz nauczycieli i wychowawców.

Świadczenia Ośrodka są bezpłatne.

Szpital Kliniczny im. dr. Józefa Babińskiego SPZOZ w Krakowie

realizuje je w ramach kontraktu z NFZ.

Ośrodek oferuje :

Porady diagnostyczne przeznaczone dla dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi (pojawienie się objawów lękowych, pogorszenie codziennego funkcjonowania, obniżenie nastroju, przeciążenie obowiązkami szkolnymi, doświadczenie utraty lub innej kryzysowej sytuacji, trudności w relacjach interpersonalnych) oraz rodziców  i opiekunów, którzy po raz pierwszy korzystają ze wsparcia psychologicznego. Ich celem jest rozpoznanie kontekstu i charakteru zgłaszanych trudności i podjęcie decyzji o dalszym właściwym kierunku postepowania.

Porady psychologiczne  będące następstwem postepowania diagnostycznego skierowane do dzieci i młodzieży oraz rodziców 

i opiekunów. Ich celem jest wsparcie pacjenta i rodziny w rozwiązywaniu pojawiających się trudności, psychoedukacja, wzmacnianie zasobów niezbędnych do opanowania kryzysu siłami rodziny.

Sesje psychoterapii indywidualnej rodzinnej i grupowej, przeznaczone dla dzieci i młodzieży zmagających się z nasilonymi trudnościami emocjonalnymi lub zakresie relacji interpersonalnych oraz ich rodzin będących również

w sytuacji kryzysowej. Są poprzedzone spotkaniami diagnostycznymi

 i omówieniem planu leczenia.

Sesje wsparcia psychospołecznego, przeznaczone dla osób stanowiących wsparcie społeczne pacjenta i rodziny (tj. pedagogów, pracowników socjalnych, wychowawców, nauczycieli, bliższej i dalszej rodziny pacjenta) ich celem jest tworzenie skutecznej sieci pomocy środowiskowej dla młodego pacjenta i jego rodziny a także aktywizowanie czynników leczących.

Wizyty i porady domowe lub środowiskowe (miejscowe i zamiejscowe)

 w ramach których obywać będzie się część postepowania diagnostycznego, niektóre formy terapii rodzinnej i wsparcia psychospołecznego (np. obserwacje ucznia w klasie, udział w zespołach interdyscyplinarnych)

.

 

  • PORADNIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży ul. Józefa Babińskiego 29

 – Budynek 5C (poziom -1 suteryna)

Rejestracja do Poradni (gabinet nr. 3) od poniedziałku do piątku pod

nr tel. : 12 65 24 500 lub tel. kom. 539-960-851 w godzinach pracy Poradni.

 

Godziny pracy Poradni:

poniedziałek od 07:30 do 15:00

wtorek od 07:30 do 15:00

środa od 08:00 do 20:00

czwartek od 07:30 do 20:00

piątek od 08:00 do 15:00

 

Poradnia przyjmuje dzieci i młodzież do osiemnastego roku życia.

 Oferta Poradni:

 Pełna diagnostyka psychiatryczna i psychologiczna oraz leczenie ambulatoryjne chorób i zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego, w tym: kwalifikowana psychoterapię indywidualna, rodzinna oraz farmakoterapia.

Szczegółowe informacje:

https://babinski.pl/pzpdladzieci-i-mlodziezy/#1560855248915-72904c35-f6b0

 

 

 

 

 

  • PORADNIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO

Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy

  1. św. Ludwika w Krakowie, ul. Strzelecka 2a

Poradnia przyjmuje dzieci i młodzież w wieku od pierwszego do osiemnastego roku życia.

Rejestracja do Poradni: od poniedziałku do piątku

w godz. 8.00- 15.00, nr tel. 12 619 86-93

Oferuje pełną diagnostykę psychiatryczną i psychologiczną oraz leczenie ambulatoryjne chorób i zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego, w tym:

  • kwalifikowaną psychoterapię indywidualną,
  • psychofarmakoterapię,
  • oraz wywiady środowiskowe

Szczegółowe informacje:

 https://www.dzieciecyszpital.pl/pl/zdrowia-psychicznego

 

Opracowanie:

Małgorzata Bystroń- Błach ( pedagog szkolny)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pedagog szkolny zaprasza Uczniów i Rodziców

             Pedagog szkolny  zaprasza  Uczniów i Rodziców/ Opiekunów prawnych Dziecka od wtorku do piątku w podanych poniżej godzinach pracy:

  • Wtorek: 8.00-12.00                                                          
  • Środa:  8.45- 9.45
  • Czwartek: 8.45-11.45
  • Piątek:  8.00-11.00

 Szanowni Rodzice 

 Uprzejmie prosimy aby na spotkanie  z pedagogiem szkolnym umawiać się telefonicznie dzwoniąc do sekretariatu szkoły (nr. tel. 12 270 41 01) lub pisząc bezpośrednio  przez dziennik elektroniczny.

W razie zgłoszonej przez Rodzica potrzeby np. rozmowy z pedagogiem w szkole w późniejszych godzinach popołudniowych istnieje możliwość dostosowania godzin  dyżuru.

Drogi Uczniu ,

zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:

  • jesteś samotny, czujesz, że nikt Cię nie rozumie
  • nie potrafisz porozumieć się z kolegami lub/i nauczycielem,
  • masz problemy rodzinne i nie wiesz jak je rozwiązać,
  • wiesz, że Komuś dzieje się krzywda,
  • potrzebujesz pomocy,
  • jesteś często smutny, odczuwasz lęk, często się niepokoisz i stresujesz,
  • masz trudności z nauką,
  • chciałbyś się podzielić ciekawymi pomysłami,
  • gdy potrzebujesz pomocy albo  chciałabyś/chciałbyś po prostu porozmawiać lub się doradzić…

PAMIETAJ, ŻE NIE MA TAKIEGO PROBLEMU, KTÓREGO NIE DA SIĘ ROZWIĄZAĆ!

Szanowny Rodzicu ,

            zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:

  • niepokoi Cię zachowanie dziecka,
  • chcesz porozmawiać o dziecku i wzajemnych relacjach,
  • chcesz porozmawiać o funkcjonowaniu dziecka w szkole,
  • dziecko opowiada w domu o niepokojących zdarzeniach dotyczących koleżanek/ kolegów,
  • potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
  • przewidujesz, że dziecko może mieć problemy w szkole z powodów zdrowotnych czy

 z jakiegokolwiek innego powodu wymaga szczególnego traktowania przez nauczycieli,

  • szukasz pomocy,
  • masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić .

ZAPRASZAM😊

mgr Małgorzata Bystroń- Błach

-pedagog szkolny

Dyżur psychologa szkolnego

Godziny pracy Psychologa szkolnego

 Szanowni Rodzice

Zapraszam na swoje dyżury od poniedziałku do czwartku w poniżej podanych godzinach :

mgr Bogusława Koclęga

Poniedziałek        8.00 - 13.30

Wtorek                12.30 - 16.00

Środa                   8.00 – 14.00

Czwartek             8.00 - 10.30

            Praca psychologa polega przede wszystkim na udzielaniu pomocy i wsparcia wszystkim osobom, tworzącym szkolną społeczność, czyli zarówno uczniom, rodzicom uczniów oraz nauczycielom. Jednak głównym adresatem wszelkich działań psychologa w szkole jest uczeń. W naszej szkole dbamy o przyjazną, życzliwą i otwartą atmosferę dla naszych uczniów, jak też ich rodziców. Każdy członek naszej szkolnej społeczności powinien czuć się tu bezpiecznie, odnajdywać swoje miejsce i  warunki do realizacji. 

Psycholog szkolny to ktoś kto nie ocenia, nie krytykuje, nie wyśmiewa.

Psycholog to osoba, która wysłucha, zrozumie, doradzi.

 Drogi Uczniu, czekam na Ciebie, gdy:

  • potrzebujesz pomocy w radzeniu sobie z problemami
  • masz złe samopoczucie, coś Cię dręczy
  • nie radzisz sobie w kontaktach z rówieśnikami
  • chciałbyś z kimś porozmawiać o swoich trudnościach
  • chciałbyś poradzić sobie z konfliktami rówieśniczymi lub z bliskimi osobami

 Ważne!

Jeśli obok Ciebie ktoś potrzebuje pomocy, a Ty nie wiesz jak pomóc – zwróć się do psychologa szkolnego lub innej osoby, do której masz zaufanie!

 Drogi Rodzicu, zwróć się do psychologa szkolnego gdy:

  • niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka;
  • chcesz porozmawiać o dziecku i Waszych relacjach;
  • potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania;
  • szukasz pomocy.

Do psychologa szkolnego może przyjść każdy, kto ma jakiś problem a nie potrafi sobie z nim poradzić.

 

JAK RADZIĆ SOBIE Z KRYZYSEM ?

Dzieci i młodzież mają słabiej rozwinięte mechanizmy przepracowania sytuacji kryzysowej i należą do grup szczególnie zagrożonych kryzysem. Izolacja i brak wsparcia rówieśniczego, monotonia, konieczność samodzielnej pracy nad materiałem szkolnym, wreszcie długotrwałe przebywanie wśród domowników stanowią wyzwalacze kryzysów. Sam fakt wystąpienia pandemii może być wyzwalaczem kryzysu. Problem ten dotyczy zarówno dzieci, jak i młodzieży, zdrowych i chorych psychicznie; kryzysom ulegają także osoby z niepełnosprawnością (uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Kryzys można pokonać samodzielnie lub z udziałem przyjaciół i rodziny. W niektórych sytuacjach potrzebna jest jednak pomoc specjalistów.

W profilaktyce kryzysu bardzo ważnym elementem jest dbanie o relacje. Mimo iż kryzys jest naturalną częścią życia (cały czas doświadczamy małych i dużych kryzysów), może być też niebezpieczny i prowadzić do chorób psychicznych, np. prowadzić do wystąpienia syndromu stresu pourazowego (PTSD – ang. Posttraumatic Stress Disorder). W tym kontekście nie jest prawdą, że „co cię nie zabije, to cię wzmocni”. Nie warto też przyjmować założenia, że „czas leczy rany” – kryzys ustępuje w wyniku przepracowania traumatycznej sytuacji (i to trwa, oczywiście); sam czas nie jest tutaj kluczowy. Jeżeli objawy kryzysu utrzymują się dłużej niż trzy miesiące od wystąpienia traumatycznej sytuacji, jest to bardzo niepokojące i z reguły wymaga kontaktu ze specjalistą (wyjątkiem jest żałoba po śmierci osoby bliskiej, która może trwać do dwóch lat.

 Jeśli obserwujemy u swojego dziecka lub ucznia fiksację (koncentrację) na zagrożeniach, objawy lękowe, zaburzenia snu, regres w rozwoju, obniżenie nastroju, zmianę w przeżywaniu oraz okazywaniu emocji i uczuć, zachowanie i postrzeganie świata nieadekwatne do sytuacji, może to oznaczać, iż osoba ta jest w głębszym kryzysie.

 

Czego nigdy nie robimy w sytuacji kryzysu?

 

  • Nie dziwmy się faktowi, że uczeń lub dziecko jest w kryzysie. Przeżywanie kryzysu to niepowtarzalna i naturalna reakcja człowieka na traumatyczne wydarzenie. Nie ma „śmiesznych” kryzysów. Nie wyśmiewajmy, nie kłóćmy się, nie karzmy, nie obrzucajmy gradem pytań i nie udzielajmy dobrych rad.
  • Nigdy nie zaprzeczajmy uczuciom. Nie mówmy: „weź się w garść, inni mają gorzej”, „nie bądź taki miękki”, „wyluzuj się”, „Bóg tak chciał”, „nic się nie stało”.
  • Nie bagatelizujmy kryzysów dzieci i młodzieży. Młodzi przeżywają kryzysy bardzo silnie. Bądźmy czujni i upewniajmy się, czy nie pojawiają się samouszkodzenia albo myśli samobójcze.
  • Nie straszmy psychologami, psychoterapeutami, psychiatrami, lekami. Być może niektórzy nasi uczniowie będą potrzebowali skorzystać, albo już korzystają, z pomocy specjalisty lub też będą musieli zastosować leki, jeśli objawy kryzysu się nasilą albo nie przeminą.

 

 Pozytywne działania, które należy podejmować w sytuacji kryzysu:

 

  • Dbajmy o relacje i więzi z uczniami oraz dziećmi.
  • Rozmawiajmy o pandemii i kryzysie jeśli widzimy, że sytuacja tego wymaga. Róbmy to w sposób dostosowany do wieku, możliwości i potrzeb odbiorców. Zachęcajmy do rozmów i kontaktów z przyjaciółmi. Praktykujmy i uczmy prowadzenia rozmów wokół trzech płaszczyzn:―faktów: co wiemy, jakie są nowe informacje,―przekonań: jaka jest nasza opinia o pandemii, jak postrzegamy swoją sytuację, co myślimy o sobie w tej sytuacji,―uczuć: jak się czujemy podczas pandemii, czego się lękamy, a co przynosi nam ulgę.
  • Doradźmy uczniom i dzieciom robienie przerwy w rozmawianiu o pandemii i pozyskiwaniu informacji na jej temat. Zaproponujmy wyszukiwanie także pozytywnych informacji – np. wiadomości o osobach, które wyzdrowiały, informacji o niskiej śmiertelności, o krajach, które sobie radzą z pandemią, o osobach, które skutecznie przeciwdziałają rozprzestrzenianiu się wirusa, robiąc coś dobrego.
  • Zwróćmy uwagę na umiejętność segregowania informacji:

istnieją fakty, na które nie mamy wpływu i z którymi będziemy musieli się pogodzić, jesteśmy wobec nich bezsilni,― istnieją też fakty, na które mamy wpływ i możemy podjąć w tym zakresie działania (np. postępowanie zgodne z zaleceniami służb sanitarnych).

  • Wzbudzajmy refleksję na temat pozytywnych aspektów kryzysu – np. spędzamy więcej czasu razem, interesujemy się sytuacją sąsiadów, lęk o bliskich i siebie wskazuje na ważne dla nas wartości.
  • Zaproponujmy angażowanie się w realizację przyjemnych aktywności – uprawianie hobby i poświęcanie czasu na swoje pasje. W miarę możliwości zachęcania do uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań). Spędzanie jak najwięcej czasu aktywnie na świeżym powietrzu, z dala od ekranów.
  • Zalećmy dbanie o zachowanie naturalnego rytmu dnia. Do-radźmy: „idź spać jak zwykle, nawet jeśli nie zaśniesz od razu”, „poleż, pooddychaj, wycisz się”, „rano wstań i podejmij swoje zadania”.
  • Edukujmy dzieci na temat zdrowego odżywiania, odpowiedniego nawadniania, gdyż dobra kondycja psychiczna zależna jest w dużej mierze od zdrowia fizycznego.
  • Uczmy stosowania technik relaksacji. Można skorzystać z internetu aby znaleźć kurs mindfulness lub medytacji, trening autogenny Schultza albo Jacobsona. TO BARDZO WAŻNA UMIEJĘTNOŚĆ!

Pamiętajmy, że z zasady pierwsza pomoc psychologiczna w sytuacji kryzysu jest dużo skuteczniejszą i szybszą formą wsparcia niż ewentualna późniejsza psychoterapia zaburzeń występujących wskutek nawarstwionych problemów.

Co dziecko może zrobić samodzielnie w sytuacji kryzysu?

W sytuacjach kryzysowych niezmiernie ważne są dwa procesy – wysłuchiwanie (pozwala odwentylować emocje i nazwać problem) oraz działanie (podejmując działania, wychodzimy z bez-radności i zdobywamy nowe doświadczenia). Stąd też należy wykorzystać naturalną potrzebę młodych ludzi do edukacji i wspierania innych. Uczniów lepiej radzących sobie z nauką można zachęcić do pomagania w nauce rówieśnikom, lub do rozmów z kolegami, którzy gorzej radzą sobie z emocjami. Działaniem alternatywnym może być także wykorzystanie sztuki. Istotne może być pisanie pamiętnika (tradycyjnego lub online), pisanie wierszy, opowiadań, rysowanie, malowanie, taniec. Warto motywować dzieci  do tego rodzaju aktywności.

 „ Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19”

Redakcja naukowa: Jacek Pyżalski

  Poniżej załączam linki do webinaru : „ Jak pomagać osobom w depresji?”

https://youtu.be/DBC57cmlI8U

 

Z poważaniem psycholog i pedagog szkolny.

Kontakt

 

Szkoła Podstawowa

im. Michaliny Stasiukowej
 w Ochojnie

32-040 Ochojno
Podhalańska 27

tel. 12 270 41 01
szkola@spochojno.pl

 

BIP

Stan powietrza

Copyright © 2022. SP Ochojno Rights Reserved.