Nowości w bibliotece

Drodzy Uczniowie!

W nowym roku szkolnym Biblioteka szkolna zaprasza  Was do wypożyczania książek codziennie w podanych  godzinach pracy.

Biblioteka wzbogaciła swój księgozbiór o wiele wartościowych, ciekawych egzemplarzy!

W bibliotece mamy ponad 100 nowych  książek.  Wiele z nich zostało pozyskanych m.in. od Wydawnictwa ZNAK w ramach Ogólnopolskiej Akcji promującej wspólne czytanie dzieci i rodziców ”Kinder Mleczna Kanapka” / „ Książki dla biblioteki szkolnej”, jak również od księgarni Tuliszków w ramach organizacji  „Wiosennego Kiermaszu Książkowego”, który miał miejsce w naszej szkole w poprzednim roku szkolnym.

Szanowni Rodzice,  miło nam poinformować, że począwszy od bieżącego roku szkolnego  dzieci uczęszczające do oddziału przedszkolnego,  również będą miały możliwość (pod opieka Pani wychowawczyni) wypożyczania książeczek do domu laughing)

 

 ZAPRASZAMY

Małgorzata Bystroń- Błach ( nauczyciel bibliotekarz)

Zapraszamy do szkolnej biblioteki w godzinach:

Dzień Godziny
Poniedziałek 8:00-13:00
Wtorek 12:00-13:30
Środa 10:45-15:15
Czwartek 11:00-13:00
Piątek 11:00-13:00

W bibliotece pojawiły się nowości:

 

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

 

W najbliższy piątek (23.04) przypada Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Jest on organizowany od 1995 roku przez UNESCO  w celu promocji czytelnictwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Jest to święto autorów, ilustratorów i wydawców książek oraz czytelników  i czytelnictwa.

Data Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich – 23 kwietnia, została wybrana jako symboliczna dla literatury światowej. W tym dniu, w 1616 roku zmarli – Miguel de Cervantes i William Szekspir. Z inicjatywy UNESCO, od dwudziestu lat, co roku 23 kwietnia kolejne miasto pełni rolę Światowej Stolicy Książki. W bieżącym roku jest nią Tibilisi- stolica Gruzji ( nasze polskie miasto  Wrocław uzyskało to wyróżnienie  w roku 2016).                        Pomysł organizacji tego święta narodził się w hiszpańskiej prowincji – Katalonii.  23 kwietnia jest w Katalonii hucznie obchodzonym świętem narodowym, jako dzień jej patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii obdarowywano w ten dzień kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew smoka pokonanego przez św. Jerzego. Później kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami z książek.

Prawo autorskie obejmuje ogół norm i praw przysługujących twórcy utworu od momentu, w którym zaczyna powstawać utwór. W Polsce kwestie praw autorskich reguluje Ustawa z dnia 4 lutego 1994r.  o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z prawem autorskim można korzystać z legalnych stron internetowych zawierających utwory, odtwarzać je i kopiować na swój użytek, nieodpłatnie przekazywać zakupione utwory rodzinie i bliskim. Zgodnie z prawem autorskim  nie można rozpowszechniać pobranych utworów, sprzedawać ich oraz udostępniać ich  w Internecie.

Dzisiaj, w okresie izolacji społecznej spowodowanej pandemią, książka zyskuje pozycję szczególną; daje siłę, zapewnia pozytywną rozrywkę, wzmacnia więzi między ludźmi, poszerza nasze horyzonty i pobudza kreatywność i pozwala rozwijać zainteresowania. Sprzyja również wspólnemu, twórczemu spędzaniu czasu rodziców z dziećmi. Wspólne czytanie z dziećmi jest nie do przecenienia dla rozwoju dziecka; rozbudza ciekawość świata i wykształca nawyk czytania przez całe życie.

Dlaczego warto czytać dzieciom... i razem z dziećmi?

Korzyści płynące ze wspólnego czytania:

 

  • (0-3 lata):

- wspólne czytanie buduje więź emocjonalną rodzica z dzieckiem, tworzy poczucie bliskości

 i bezpieczeństwa,

- kilkuminutowe czytanie spokojnym głosem uspokaja dziecko, pozwala budować poczucie przewidywalności i przynależności do wspólnoty rodzinnej,

- oglądanie ilustracji usprawnia koordynację wzrokowo- ruchową i stymuluje wzrok dziecka,

- poprzez czytanie dziecko uczy się kojarzyć fakty wnioskować i zestawiać przyczynę ze skutkiem,

- codzienne czytanie wspomaga rozwój mowy poprzez przyswajanie intonacji i melodii języka,

- czytanie dostarcza wiedzy o otaczającym świecie, ludziach i przedmiotach,

- literatura dostarcza wzorców osobowych, uczy jak mówić o swoich potrzebach

i oczekiwaniach wobec innych

 

  • ( 3-6 lat):

- czytanie książek rozwija myślenie, pamięć i mowę dziecka,

- poprzez czytanie dziecko zdobywa wiedzę o sobie i otaczającym je świecie oraz rozwija kompetencje poznawcze,

- książki pomagają dzieciom poznać i nazwać emocje swoje i innych osób, a także rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń,

- czytanie uczy wyrażania emocji oraz radzenia sobie z nimi,

- bohaterowie książkowi dają dzieciom nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w różnych sytuacjach,

- czytanie z rodzicem rozwija w dziecku zainteresowanie literami i słowem pisanym oraz rozbudza w nim gotowość do nauki samodzielnego czytania,

- czytanie rozwija kreatywność i wyobraźnię dziecka, uczy wyciągania wniosków, porównywania faktów i znajdowania rozwiązań,

- książka jest świetnym pretekstem do rozmowy z dzieckiem i wyprawy do miejsc związanych z jej tematem,

- książki pomagają oswoić trudne tematy, uczą komunikować potrzeby i pokonywać lęki,

- czytanie jest dla dziecka czasem relaksu i reguluje emocje z całego dnia

 

  • ( 6-10 lat):

- wspólne czytanie ułatwia poznanie nowej rzeczywistości jaką jest edukacja szkolna,

- książki pozwalają rozwijać hobby, zainteresowania i zaspokoić ciekawość dziecka w każdej dziedzinie,

- czytanie ułatwia przyswajanie wiedzy i zapamiętywanie,

- czytanie wzbogaca słownictwo, rozwija umiejętność swobodnego wypowiadania się

 i myślenia,

- czytanie rozbudza i kształtuje wrażliwość emocjonalną, daje wewnętrzną siłę do radzenia sobie z trudnościami i regulowania własnych emocji,

- czytanie rozwija osobowość dziecka i poczucie własnej wartości,

- dzięki historiom książkowym i ich bohaterom dziecko uczy się rozumienia własnej osoby

 i oceniania swojego zachowania z moralnego punktu widzenia,

- wspólne czytanie wzmacnia relację rodzica z dzieckiem, rodzicowi pomaga zrozumieć emocjonalny i społeczny rozwój swojego dziecka i nadać mu właściwy kierunek.

 

 Wartościowe i dostępne na rynku rekomendowane  m.in przez Instytut Książki przykładowe publikacje dla najmłodszych dzieci:

 

„ Pucio i ćwiczenia z mówienia, czyli nowe słowa i zadania” M.Galewska- Kustra,

„ Co wypanda a co nie wypanda” A. Cieślak,

„ Miasteczko Mamoko” A.i D. Mizielińscy,

„ Ja, Bobik” E. Kozyra- Pawlak,

„ Pan Kuleczka” W. Widłak,

„ Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek...” J. Bednarek,

„ Myszka” D. Gellner,

„ Mój przyjaciel niedźwiedź” K. Minasowicz,

„ Humory Hipolita Kabla” R. Jędrzejewska- Wróbel,

„ Koala nie pozwala”R. Witek,

„ Mały atlas ptaków Ewy i Pawła Pawlaków” E. Kozyra Pawlak i P. Pawlak,

„ Cuda wianki” M. Oklejak,

„ Brzuchem do góry” U. Palusińska,

„ Chodzi o to, czy wiesz co to- zwierzęta” M. Brykczyński,

„ Opowiem ci, mamo, co robią koty”N. Kucharska,

„ Miś Uszatek” Cz. Janczarski,

„ Mirabelka” C. Harasimowicz,

„ Wędrówki Nabu” J. Mikołajewski,

„ Basia i zwierzaki” ( oraz inne w serii) Z. Stanecka,

„ Być jak tygrys” P. Wechterowicz,

„ Lato Toli” A. Włodarkiewicz,

„ W kieszonce” I. Chmielewska,

„ Rok w mieście” ( oraz inne w serii) K. Bogucka,

„ Prawie się nie boję” A. Onichimowska .

 

Opracowano na podstawie:

„ Książką połączeni, czyli o roli czytania w życiu dziecka”

 Instytut Książki

Kontakt

 

Szkoła Podstawowa

im. Michaliny Stasiukowej
 w Ochojnie

32-040 Ochojno
Podhalańska 27

tel. 12 270 41 01
szkola@spochojno.pl

 

Stan powietrza

BIP

Copyright © 2021. SP Ochojno Rights Reserved.