Dzieci i młodzież mają słabiej rozwinięte mechanizmy przepracowania sytuacji kryzysowej i należą do grup szczególnie zagrożonych kryzysem. Izolacja i brak wsparcia rówieśniczego, monotonia, konieczność samodzielnej pracy nad materiałem szkolnym, wreszcie długotrwałe przebywanie wśród domowników stanowią wyzwalacze kryzysów. Sam fakt wystąpienia pandemii może być wyzwalaczem kryzysu. Problem ten dotyczy zarówno dzieci, jak i młodzieży, zdrowych i chorych psychicznie; kryzysom ulegają także osoby z niepełnosprawnością (uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Kryzys można pokonać samodzielnie lub z udziałem przyjaciół i rodziny. W niektórych sytuacjach potrzebna jest jednak pomoc specjalistów.
W profilaktyce kryzysu bardzo ważnym elementem jest dbanie o relacje. Mimo iż kryzys jest naturalną częścią życia (cały czas doświadczamy małych i dużych kryzysów), może być też niebezpieczny i prowadzić do chorób psychicznych, np. prowadzić do wystąpienia syndromu stresu pourazowego (PTSD – ang. Posttraumatic Stress Disorder). W tym kontekście nie jest prawdą, że „co cię nie zabije, to cię wzmocni”. Nie warto też przyjmować założenia, że „czas leczy rany” – kryzys ustępuje w wyniku przepracowania traumatycznej sytuacji (i to trwa, oczywiście); sam czas nie jest tutaj kluczowy. Jeżeli objawy kryzysu utrzymują się dłużej niż trzy miesiące od wystąpienia traumatycznej sytuacji, jest to bardzo niepokojące i z reguły wymaga kontaktu ze specjalistą (wyjątkiem jest żałoba po śmierci osoby bliskiej, która może trwać do dwóch lat.
Jeśli obserwujemy u swojego dziecka lub ucznia fiksację (koncentrację) na zagrożeniach, objawy lękowe, zaburzenia snu, regres w rozwoju, obniżenie nastroju, zmianę w przeżywaniu oraz okazywaniu emocji i uczuć, zachowanie i postrzeganie świata nieadekwatne do sytuacji, może to oznaczać, iż osoba ta jest w głębszym kryzysie.
Czego nigdy nie robimy w sytuacji kryzysu?
Pozytywne działania, które należy podejmować w sytuacji kryzysu:
istnieją fakty, na które nie mamy wpływu i z którymi będziemy musieli się pogodzić, jesteśmy wobec nich bezsilni,― istnieją też fakty, na które mamy wpływ i możemy podjąć w tym zakresie działania (np. postępowanie zgodne z zaleceniami służb sanitarnych).
Pamiętajmy, że z zasady pierwsza pomoc psychologiczna w sytuacji kryzysu jest dużo skuteczniejszą i szybszą formą wsparcia niż ewentualna późniejsza psychoterapia zaburzeń występujących wskutek nawarstwionych problemów.
Co dziecko może zrobić samodzielnie w sytuacji kryzysu?
W sytuacjach kryzysowych niezmiernie ważne są dwa procesy – wysłuchiwanie (pozwala odwentylować emocje i nazwać problem) oraz działanie (podejmując działania, wychodzimy z bez-radności i zdobywamy nowe doświadczenia). Stąd też należy wykorzystać naturalną potrzebę młodych ludzi do edukacji i wspierania innych. Uczniów lepiej radzących sobie z nauką można zachęcić do pomagania w nauce rówieśnikom, lub do rozmów z kolegami, którzy gorzej radzą sobie z emocjami. Działaniem alternatywnym może być także wykorzystanie sztuki. Istotne może być pisanie pamiętnika (tradycyjnego lub online), pisanie wierszy, opowiadań, rysowanie, malowanie, taniec. Warto motywować dzieci do tego rodzaju aktywności.
„ Edukacja w czasach pandemii wirusa Covid-19”
Redakcja naukowa: Jacek Pyżalski
Poniżej załączam linki do webinaru : „ Jak pomagać osobom w depresji?”
Z poważaniem psycholog i pedagog szkolny.
Zamieszczamy przydatne informacje na temat wyboru dalszej drogi kształcenia i zawodu, rekrutacji do szkół średnich oraz wykaz szkół średnich w województwie małopolskim.
Ścieżki kształcenia dla absolwentów szkoły podstawowej: https://doradztwo.ore.edu.pl/sciezka-ksztalcenia/
Pod linkiem znajdziecie informator o zawodach szkolnictwa branżowego ( w wersji pdf); dowiecie się jakie są możliwości na rynku pracy a także uzyskacie szczegółowe informacje na temat zawodów. Dowiecie się również jakie są ścieżki kształcenia dla absolwentów szkół podstawowych w celu uzyskania kwalifikacji do wykonywania danego zawodu. https://liblink.pl/yyptmduzWz
Informacje dotyczące postępowania rekrutacyjnego do klas pierwszych szkół ponadpodstawowychi klas wstępnych szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2021/2022 : https://kuratorium.krakow.pl/category/szkoly-i-placowki/rekrutacja/
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/terminy-rekrutacji-do-szkol
Wyszukiwarka Szkół Ponadgimnazjalnych Małopolskie Ranking Liceów i Techników 2021 https://waszaedukacja.pl/szukaj/ponadgimnazjalne/malopolskie
Pedagog i psycholog szkolny
„PRZEMOC TO NIE MOC”
Serdecznie zapraszamy uczniów klas IV-VIII do wzięcia udziału w konkursie plastycznym „Przemoc to nie moc”. Prace konkursowe mogą być wykonane dowolną techniką plastyczną w formacie A3. Prace należy składać w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Świątnikach Górnych ul. Krakowska 2 32-040 Świątniki Górne.
Prace należy przekazać Organizatorowi Konkursu do dnia 10 czerwca 2021 r.
Rozstrzygnięcie Konkursu nastąpi do dnia 25 czerwca 2021 r.
Najlepsze prace zostaną nagrodzone nagrodami rzeczowymi.
Prosimy o zapoznanie się z treścią REGULAMINU.
Organizatorem konkursu jest Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Świątnikach Górnych oraz Gminny Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Świątnikach Górnych.
Z powodu przedłużającej się społecznej izolacji bardzo ważne aktualnie jest wsparcie emocjonalne uczniów/ dzieci. Szkolna pomoc psychologiczno- pedagogiczna świadczona jest przez pedagoga oraz psychologa szkolnego za pośrednictwem dziennika elektronicznego LIBRUS. Uczniów oraz rodziców, którzy chcieliby skontaktować się z pedagogiem lub psychologiem szkolnym drogą e-mailową prosimy pisać na adresy:
Poniżej udostępniamy również ważne i pomocne numery telefonów, pod którymi można uzyskać profesjonalne wsparcie psychologiczno- pedagogiczne.
Klikając w poniższy link, można dowiedzieć się jak radzić sobie z trudnymi emocjami w cieniu koronawirusa:
https://glos.pl/poradnik-w-cieniu-koronawirusa-jak-sobie-radzic-z-emocjami-wywolanymi-pandemia
Na stronie Kampanii Społecznej Forum Przeciw Depresji można dowiedzieć się gdzie szukać pomocy, jak sobie radzić gdy ktoś bliski cierpi na depresję, jak wygląda nastoletnia depresja, jak pomóc w depresji.
https://forumprzeciwdepresji.pl/?s=strefa+nauczyciela
Małgorzata Bystroń- Błach i Marzena Jamka- Saczka
Szanowni Rodzice
informujemy, że w Specjalistycznej Poradni
Psychologiczno- Pedagogicznej w Skawinie (ul. Kościuszki 10) działa
Infolinia pomocy psychologiczno - pedagogicznej
dla dzieci i młodzieży w okresie pandemii COVID-19:
tel. 12 276 90 00
Uprzejmie informujemy, że od 1 lipca 2020 roku w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Skawinie (ul. Kościuszki 10), istnieje możliwość realizacji bezpłatnych (finansowanych przez NFZ) konsultacji lekarza psychiatry dzieci i młodzieży oraz realizacji psychoterapii (II poziom referencyjny). Poradnia zaprasza osoby zainteresowane do korzystania z tej oferty.
W celu uzyskania szczegółowych informacji- prosimy telefonować do Poradni.
Strona 2 z 3